| 
    Hólabdából
   lavina Szegő Márta| Népszabadság| 2009. Április
   15.   | 
  
| 
   | 
 
| 
   | 
 
| 
   | 
 
| 
  
   -
  Azért az egyenlőség eszméje a kapitalizmusban sem veszett el teljesen... Az
  egy főre jutó nemzetközi adósságteherből például egyenlő mértékben kapok én
  is annyit, amennyit az ország leggazdagabb embere Marabu Az állam adóssága az európai átlag körüli
  szintről - kb. 64 százalékról - jóval 70 százalék fölé ugrott a devizaadósság
  felértékelődése s a lehívott EU-s hitelkeret következtében, melyet az MNB
  részben tartalék formájában helyez ki külföldre, részben a magyar pénzügyi
  rendszer stabilizálása céljából különféle pénzügyi instrumentumokban
  működtet. Az adóssághányadosnak nemcsak a számlálója duzzadt fel hónapok
  alatt rohamosan, hanem baj van a nevezővel, a válság miatt megtorpanó GDP-vel
  is. Sok jóra nem számíthatunk: a GDP folyó áras értékét az alacsony infláció
  legfeljebb szinten tartani tudja. Ha tudja. A költségvetési megszorítások
  kényszere hétről hétre szorítja sarokba a gazdaságpolitikát, mivel egyre
  bizonytalanabb, mennyi lesz az a 2009. évi GDP, amelynek a 2,9-3 százalékát
  nem haladhatja meg a költségvetés idei hiánya. A GDP-nk euróban legalább
  10-12 milliárddal lehet alacsonyabb 2009-ben ilyen árfolyam mellett. Igaz, hogy a 2006. évi 9 százalékot
  meghaladó hiány az idén már a 3 százalék alatti szintért küszködik, de a
  "londoninak" titulált külföldi befektetői kör figyelme a folyó
  költségvetési hiányról most már az adóssághalmaz jövőjére irányul. Annál is
  inkább, mivel az állam adóssága mellett az ország teljes külföldi adósságának
  mutatója még nagyobb ütemben romlik, mindenekelőtt a kereskedelmi bankok
  mintegy 12 milliárd eurós külföldi adósságnövekménye miatt, amelyet a
  vállalati és lakossági devizahitel-kereslet kielégítésére hoztak be az
  országba. A deviza- és a forint hitelkamatok közötti rés továbbra is
  devizahitel-felvételre ösztönzi mind a lakosságot, mind a vállalatokat, és az
  MNB válságkezelő technikái is a bankok devizahitelezését támogatják. Tehát:
  az idei esztendőben is csak további külföldi eladósodás vár a magánszektorra.
  Míg 2007-ben hazánk bruttó külföldi adósságállománya még a GDP 100 százaléka
  körül mozgott, ma már megközelíti a 120 százalékot. A 2008. végi
  adósságadatok még a békebeli 264 forintos árfolyamon készültek. Hogy ma
  mennyi, azt majd csak az MNB június végén megjelenő statisztikájából fogjuk
  megtudni. Éppen azt is mondhatnánk, hogy a forint
  túlságosan is hosszasan lebzselt a piac napos oldalán, a 2001-től 2008-ig
  kimutatott több mint 30 százalékos reálfelértékelődés sikeresen kozmetikázta
  mutatóinkat. Most elérkezett az "igazság pillanata" - a forint
  árfolyama valamelyest utána nyargalt a nyolc év során felhalmozódott több
  mint 50 százalékos kumulált ár-bér inflációnak. A 300 forintos szinten
  számított adatok talán hitelesebben mutatják be az elmúlt esztendők
  egyensúlyromlásának folyamatait.  Az államcsőd persze nem a magas, ám még
  mindig nem elviselhetetlen adósságállományból következhet, hanem abból, ha a
  folyó költségvetési hiány és a lejáró adósságelemek refinanszírozásának
  minden forrását elzárják a hitelezők. A külföld a mostani helyzetben távol
  marad a magyar állampapírpiactól, mi több, a globális pénz- és tőkepiacok
  összeomlásának pillanataiban futva szabadult nagyjából négymilliárd eurónyi
  magyar államkötvénytől. Nem csupán a magyar és általában a feltörekvő piacok
  kockázatai miatt, hanem azért is, mivel a saját pozícióit illetően is
  próbálta menteni, ami menthető. A magyar államkötvények nagy vásárlói - a
  "londoni befektetők" -, a magyar devizapiac nagybani játékosai
  bizony már többnyire romokban hevernek hazai pályájukon is. S hogy miért nem finanszírozzák a magyar
  költségvetést a hazai pénzügyi intézmények? Ennek az okát az egy évvel
  ezelőtti eseményekben kereshetjük. Sikerült saját erőnkből is rendesen
  megroggyantatni a magyar államkötvénypiacot. A pénzügyi hatóságoknak az a
  2007-es döntése, hogy a nyugdíjalapok befektetési szerkezetét rendezzék át a
  kockázatosabb részvénybefektetések irányába, felért egy ciklon rombolásával:
  2007 végén, 2008 elején a külföld már elállt a magyar államkötvények
  vásárlásától, a piacra öntött nagy államkötvény-kínálattal szemben
  gyakorlatilag csak a kereskedelmi bankok állhattak volna ki a keresletükkel,
  ám a hozamok ugrásszerű emelkedése veszteségbe sodorta meglévő állományaikat.
  A kereskedelmi bankok 2008 első negyedévében nagy céltartalék képzésre
  kényszerültek államkötvény-portfólióik után, veszítettek a biztosítók, az
  államkötvény-portfóliójukon a nyugdíjalapok és a befektetési alapok, a
  költségvetés friss kibocsátásainak kamatai a magasba szöktek - majd végül a
  részvénypiac zuhanásával veszítettek a nyugdíjalapok is. A magyar
  államkötvénypiac a padlóra került 2008 első hónapjaiban, s az azóta súlyos
  likviditási helyzetbe sodródott kereskedelmi bankok joggal nem kockáztatnak
  újabb hosszabb lejáratú államkötvény-vásárlásokat. A jelenlegi
  államkötvényhozamok pedig újból céltartalék képzésre kötelezik a bankokat... Márpedig a forint annyi, mint a pelyva a
  jegybankban. Jobb híján ugyanis a kereskedelmi bankok a 9,5 százalékos
  alapkamatú kötvények biztos menedékében helyezik el azt a hatalmas, mintegy
  1800 milliárdos "fölös" forintkészletet, amelyet a jelenlegi forintkamat
  szinten nem tudnak kihelyezni. A jegybankban ma a GDP 8-10 százalékával
  felérő banki betét hever. Tragikomikus a helyzet: miközben a magyar
  állam finanszírozási krízissel küzd, "házi bankját" felveti a pénz.
  Márpedig a jegybank nem tud közvetlenül hitelt nyújtani a költségvetésnek,
  mivel ezt az inflációs pénzteremtés kizárása érdekében a törvény tiltja. Az
  MNB-nek sem törvényi, sem piaci eszköze nincs arra, hogy a banki betéteket
  átcsatornázza a költségvetésnek. Az állam finanszírozását piaci alapokra
  terelték, 1995 óta egy nemzetközileg is nyitott, likvid és fejlett
  államkötvénypiac nőtt fel - még ha elég sokba került is ez nekünk. Minden
  intervenció megbolygatná a piac működésének a logikáját. Való igaz, most a
  játék egy csöppet sem fair play alapon zajlik. A magyar pénzügyi hatóságok
  kötvénypiaci szabálykövetése leginkább arra a képre emlékeztet, amikor egy
  kis fickó szabályos karate állásba helyezkedik, pöröly öklével Bud Spencer
  pedig simán lecsapja, mint a taxiórát. Az államcsőd azonban feltehetőleg nem áll a
  küszöbön. Az államcsőddel fenyegető, zsaroló piaci szereplők lazán
  eltekintenek attól, hogy az EU-IMF-hitelcsomag fedezetül áll a lejáró
  devizaadósság visszafizetésére, s ez a hitelcsomag önmagában nem növeli,
  hanem kiváltja a szabadpiacon felvett korábbi devizahiteleket. Az MNB pedig
  meg fogja találni a módját, hogy átcsatornázza a többlet-forintlikviditást a
  költségvetés céljaira. Például úgy, hogy a bankok szabad betételhelyezését
  kvótákhoz köti - volt már rá példa -, és az ezen felüli részt a mindenkori
  alapkamaton lejegyezteti a bankokkal állampapírban, a válság rendeződésének
  idejére. (Volt már ilyen másutt is, pl. Ausztriában.) Így az állam egyik
  kamatköltsége is kiesne. De mindez nem változtat azon, hogy az éves
  költségvetésben a kamatfizetés terhei ugrásszerűen növekedni fognak 2009-től,
  s alaposan beszűkítik a költségvetés mozgásterét. Az elkövetkező két-három
  évben ezzel kell számolniuk a döntéshozóknak, akik kétféleképp reagálhatnak.
  1. Elinflálják az adósságot, ráengedik a gazdaságra az inflációt - ez azonban
  a konvergencia programban vállalt inflációs pálya miatt kizárható.  Nem csak a költségvetésben, az ország
  fizetési mérlegében is vészesen duzzad a külföldi adósságállomány után
  fizetendő kamatteher, az elmúlt években rohamosan megnövekedett lakossági és
  vállalati devizatartozások miatt is. Az évente külföldre kiáramló
  devizakamat-fizetés 2006 és 2008 között megduplázódott a GDP arányában, és
  2009-ben becslésem szerint ott tart majd, ahol a 90-es évek elején, 4,2-4,5
  százalékon, és meghaladja majd a hárommilliárd eurót. Ez a jövedelemkiáramlás
  óriási vérveszteséget jelent a magyar gazdaság számára, hiszen a megtermelt
  jövedelem ezen hányada nem szolgál sem hazai felhasználásra, sem beruházásra,
  hanem a külföldi hitelezőkhöz jut. Ha ehhez még hozzávesszük a külföldi
  befektetők profit-hazautalását is, több mint 9 milliárd euróval szűkülnek a
  hazai növekedés forrásai, ami hazai bruttó össztermékük jó 9 százaléka. Az
  nem gond, ha belföldi adós és hitelező között áramlik a jövedelem kamatok
  formájában. A baj az, ha ezt a kamatjövedelmet kiszivattyúzzák az ország
  gazdaságából. Ide vezetett a költségvetési és a monetáris politika együttes
  produkciója: nemzeti valutánk kiszorítása a hitel piacról. Nincs más kiút a csapdából, mint a forint
  stabilizálása, a növekedés és a nemzetközi versenyképesség helyreállítása.  A szerző közgazdász    | 
 
Hólabdából
lavina